Mijn aanpak van hulpverlening
Soms komen we op momenten in ons leven obstakels tegen waarvan het antwoord niet direct duidelijk is. In deze situaties wil ik samen met jou zoeken naar een passend antwoord. Mijn doel is niet alleen een oplossing te vinden, maar vooral jou te ondersteunen in het schrijven van jouw eigen verhaal, zodat het écht jouw verhaal wordt. Ik werk vanuit jouw sterktes, de hulpbronnen in je omgeving en houd rekening met mogelijke valkuilen, zodat je niet alleen een antwoord vindt voor het moment, maar ook verder kunt bouwen aan je eigen pad.

De eerste stappen: Vertrouwen en vertraging
Het is normaal om spanning te voelen bij de eerste ontmoeting met een psycholoog. Ik geef ruimte aan deze spanning en zorg ervoor dat je je gehoord voelt. Pas wanneer er vertrouwen ontstaat, kunnen we samen verder werken aan verandering. Mijn werkwijze is geïnspireerd door systeemtherapie: vertraag het gesprek. Dit stelt ons in staat dieper in te gaan op emoties en te ontdekken wat er écht speelt. Het creëert een veilige ruimte om samen te werken aan jouw doelen.
Enkele clientreacties
“Oef, ik ben blij dat ik nog niet mijn volledig verhaal onmiddellijk moet vertellen. Het geeft me de moed en energie om terug te komen.”
“Ik voelde me eerst best gespannen, maar ervaar dat er een deel van mijn schouders is gevallen.”
“Ik dacht vooraleer ik binnenkwam: ‘Dat zal wat geven, ik geloof er niet in’, maar ik moet toegeven dat je bepaalde snaren hebt geraakt waar ik me zelf niet bewust van was.”
Deze reacties benadrukken het belang van ruimte geven, zonder druk om alles meteen te delen.
Mijn visie op functioneren en gedrag
Ik zie denken, voelen en gedrag als onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze drie domeinen beïnvloeden elkaar constant. Daarom kijk ik in mijn therapieën niet alleen naar wat er gezegd wordt, maar ook naar gedrag, gedachten en emoties. Mijn systeemtheoretische benadering helpt me om de cliënt te zien als onderdeel van een groter systeem (gezin, werk, vrienden) en samen duurzame veranderingen te bewerkstelligen.